Historien om Skagstindgruppen

Logosymbol_Skagstind_black
  • 1984

    1984 – Morten Guldvik blir født


    (Foto: Kvikne, kilde: Wikipedia)

    Morten Guldvik blir født! Han vokser opp i Kvikne i Østerdalen, en liten plass med cirka 550 innbyggere. «Det nærmeste vi kom utested var ølservering på hotellet og et samfunnshus som hadde bygdefester».

  • 2003

    2003 – Bergen!

    Etter fullførte videregående er det på tide å flytte på seg, og turen går til studentbyen Bergen. Tanken var studier, men tilfeldighetene skal ha det til at Morten begynner på den berømte Rema-skolen for å kunne bli butikksjef og kjøpmann i Rema 1000. Ballen begynner å rulle og Morten får etterhvert tilbud om å bli kjøpmann i Rema 1000 i Bodø. Kjøpmann betyr at du ikke bare er butikksjef, du eier butikken også. Og dette appellerer til unge Guldvik.

  • 2005

    2005 – Hello Bodø!


    Morten er Norges yngste Rema-kjøpmann, bare 21 år gammel.

  • 2008 – 2013

    2008 – 2013, fra idrett til festivaler

    Etter noen år i Bodø følger spennende år og erfaringer med idrett, nærmere bestemt med kommersielt arbeid for to håndballklubber, Bodø HK og Drammen Håndballklubb og deretter Strømsgodset fotball. I 2013 beveger han seg over i festivalbransjen, og det er her opptakten til Skagstindgruppen virkelig begynner. Med blant annet tre musikkfestivaler i porteføljen blir Skagstind AS opprettet.

  • 2014

    2014 – Oslo! Skagstind AS etableres

    «Vi startet i en kjeller på Grefsen. Vi var to faste ansatte med et enormt pågangsmot, og en dyktig medeier og samarbeidspartner på sidelinjen - Skjåkværen Egil Moen».

    Ved oppstart er Skagstind et selskap som spesialiserer seg på å hjelpe arrangører - for eksempel idrettsarrangementer, festivaler, messer og byjubileer. Skagstind bistår med det kommersielle, men også selve planleggingen og gjennomføringen. Det er nok jobb, og selskapet går raskt fra å bestå av to personer til å bli en stab på syv ansatte.

  • 2015

    2015: Grefsen!

    Lite kontor på Grefsen

    Etter knapt ett år i drift finner Guldvik & Co ut at de passer bedre i en rolle hvor de driver med egne ting, i stedet for å bistå andre. Det blir den spede begynnelsen på det Skagstindgruppen er blitt i dag. Kjeller’n på Grefsen blir for liten, og Skagstind-gjengen må flytte på seg.

  • 2016

    2016: Vulkan!

    Skagstind flytter inn vegg i vegg med Mathallen Oslo. Det ene leder til det andre og de inngår et samarbeid- og oppretter et selskap (Vulkan Booking AS) med Aspelin Ramm Eiendom – utviklerne bak Vulkanområdet. Skagstind står nå for driften av Torget i Mathallen, samtidig som de står ansvarlige for markedsføring av området og planlegging av større arrangement i Mathallen. Det blir blant annet gjennomført Cheez Doodles Day, HM Loves Music og Årets Kokk. Ting går bra.

  • 2017

    2017: Vulkan takeover!

    Nå drifter Skagstindgruppen Vulkan Arena, Pokalen Vulkan og Torget i Mathallen. Det er på tide å lage en større og mer langsiktig plan for fremtiden.

    «Vi la en strategi med et klart mål: Å bli en etablert og viktig aktør innen drift av aktivitetsbaserte serveringslokaler i Oslo, der vi innen 2022 skulle omsette for over 150 millioner NOK, med en resultatmargin på minimum 10 %.»

  • 2018

    2018: Mye vil ha mer!


    Skagstind kjøper Smelteverket (gastrobaren i kjeller’n til Mathallen Oslo), og Krøsset konsertbar. Samtidig som man fortsatt har markedsansvaret for countryfestivalen på Vinstra, ansvar for markedsføring og arrangementer på Vulkan og i Mathallen, driften av Torget i Mathallen, Vulkan Arena og Pokalen Vulkan.

  • 2019

    2019: Sentrum, here we come!


    Skagstind blir eneaksjonær i Countryfestivalen på Vinstra. De tar også over driften av Matsalen i Mathallen Oslo. Og den 8. august 2019 åpner de en ny Pokalen i Barcode.

    «Pokalen Barcode var en milepæl. Det var det første stedet vi bygget selv - fra bunnen av. Vår aller første nye etablering.» I kjølvannet av dette, akkurat én uke etter åpningen av Pokalen Barcode, signerer Morten en leieavtale med Eiendomsspar AS. Avtalen gjelder det som skal bli Raadhuset Bar - et lokale på 1400 kvadratmeter. Skagstind har en ambisiøs plan om å lage Norges største bar- og spillkonsept, og herligheten skal åpne torsdag 30. januar 2020 – bare 5 måneder etter signert kontrakt. 

  • 2020

    2020: Alt blir bra!

     

    «Etter intensiv planlegging og jobbing døgnet rundt, så fikk vi det til. Åpningsfesten til Raadhuset Bar gikk av stabelen etter planen, og den første måneden var helt fantastisk. Vi hadde 10 000 besøkende og det var fullt omtrent hver eneste dag – helt fram til 12. mars. Da var moroa over.»

    Covid-19 sørger for full stans. Skagstind blir pålagt å stenge alle sine steder, og alle 117 ansatte blir permittert på dagen. Omsetningen går fra millioner til null. Nedstengingen skulle vise seg å vare i to måneder.

    «Heldigvis hadde vi solid økonomi og en god krigskasse. Vi hadde lagt planer sammen med PWC . Per 1. september er alle stedene våre tilbake i drift, i større eller mindre grad.»

    I juni 2020 signerer Skagstindgruppen kontrakt med KG21 Holding AS som er eid av Tristan Capital sammen med Malling-familien og Vedal-familien. Sammen skal de introdusere et helt nytt utelivskonsept i Oslo. 

  • 2021

    2021: Telegrafen!

    1. mars 2021 åpner Telegrafen. Det vil si at Skagstind har i underkant av 8 måneder på å renovere, bygge, rebrande og ferdigstille flere tusen kvadratmeter med barer, restauranter, konferanserom, spill og annen moro.

Fremtiden – What’s next!

Logosymbol_Skagstind_black
Telegrafen-1

«I 2015 omsatte vi for ca 7 millioner, i 2019 hadde vi rett under 100 millioner i omsetning. I 2015 var vi seks stykker, på slutten av 2019 hadde vi 117 registrerte ansatte. Det er ingen tvil om at 2020 er et annerledes år, det er det jo for alle. Men takket være flinke ansatte, gode samarbeidspartnere og velvillige gårdeiere har vi klart å komme oss helskinna gjennom det her på en god måte.»

Morten er også svært positiv til selskapets nyeste satsning, Telegrafen. «Vi har brukt tiden i lockdown til å realisere fremtidige planer. Det er litt tilfeldig at det var akkurat nå dette ble landet, da dette er noe vi har jobbet med i lang tid. Dette er det største enkeltprosjektet vi har gjort noen gang. Vi har ventet på å finne riktig sted, og her føler vi at vi har et lokale og et konsept som passer som hånd i hanske, også er vi så heldige å ha veldig positive gårdeiere med på laget. Vi er kjempespent og gleder oss til å introdusere det for Oslo.»

I skrivende stund er det altså arbeidet med Telegrafen som er «neste post på programmet». Sammen med medeier og halvbror, Daniel Gangsø og resten av Skagstind-gjengen går Morten en travel høst i møte, og de ser lyst på fremtiden. Selskapet har budsjettert med 250 millioner i omsetning fordelt på 250 ansatte det første «normale» året etter Covid-19. Og målet i et 5 års perspektiv er å doble den omsetningen igjen.

Men, Morten er bestemt på at det er ikke noe mål å vokse bare for å vokse.

«Vi skal vokse med gode prosjekter. Vi har tjent penger på alle steder vi har drevet. Og det har vi tenkt å fortsette med.»