Historien om Skagstindgruppen

Logosymbol_Skagstind_black
  • 1984

    1984 – Morten Guldvik blir født


    (Foto: Kvikne, kilde: Wikipedia)

    Morten Guldvik blir født! Han vokser opp i Kvikne i Østerdalen, en liten plass med cirka 550 innbyggere. «Det nærmeste vi kom utested var ølservering på hotellet og et samfunnshus som hadde bygdefester».

  • 2003

    2003 – Bergen!

    Etter fullførte videregående er det på tide å flytte på seg, og turen går til studentbyen Bergen. Tanken var studier, men tilfeldighetene skal ha det til at Morten begynner på den berømte Rema-skolen for å kunne bli butikksjef og kjøpmann i Rema 1000. Ballen begynner å rulle og Morten får etterhvert tilbud om å bli kjøpmann i Rema 1000 i Bodø. Kjøpmann betyr at du ikke bare er butikksjef, du eier butikken også. Og dette appellerer til unge Guldvik.

  • 2005

    2005 – Hello Bodø!


    Morten er Norges yngste Rema-kjøpmann, bare 21 år gammel.

  • 2008 – 2013

    2008 – 2013, fra idrett til festivaler

    Etter noen år i Bodø følger spennende år og erfaringer med idrett, nærmere bestemt med kommersielt arbeid for to håndballklubber, Bodø HK og Drammen Håndballklubb og deretter Strømsgodset fotball. I 2013 beveger han seg over i festivalbransjen, og det er her opptakten til Skagstindgruppen virkelig begynner. Med blant annet tre musikkfestivaler i porteføljen blir Skagstind AS opprettet.

  • 2014

    2014 – Oslo! Skagstind AS etableres

    «Vi startet i en kjeller på Grefsen. Vi var to faste ansatte med et enormt pågangsmot, og en dyktig medeier og samarbeidspartner på sidelinjen - Skjåkværen Egil Moen».

    Ved oppstart er Skagstind et selskap som spesialiserer seg på å hjelpe arrangører - for eksempel idrettsarrangementer, festivaler, messer og byjubileer. Skagstind bistår med det kommersielle, men også selve planleggingen og gjennomføringen. Det er nok jobb, og selskapet går raskt fra å bestå av to personer til å bli en stab på syv ansatte.

  • 2015

    2015: Bye Bye Grefsen

    Lite kontor på Grefsen

    Etter knapt ett år i drift finner Guldvik & Co ut at de passer bedre i en rolle hvor de driver med egne ting, i stedet for å bistå andre. Det blir den spede begynnelsen på det Skagstindgruppen er blitt i dag. Kjeller’n på Grefsen blir for liten, og Skagstind-gjengen må flytte på seg.

  • 2016

    2016: Byen i byen

    Skagstind flytter inn vegg i vegg med Mathallen Oslo på Vulkan. Det ene leder til det andre og de inngår et samarbeid - og oppretter et selskap (Vulkan Booking AS) - med Aspelin Ramm Eiendom, utviklerne bak Vulkanområdet. Skagstind står nå for driften av Torget i Mathallen, samtidig som de står ansvarlige for markedsføring av området og planlegging av større arrangement i Mathallen. Det blir blant annet gjennomført Cheez Doodles Day, HM Loves Music og Årets Kokk. Ting går bra.

  • 2017

    2017: Vulkan takeover!

    Nå drifter Skagstindgruppen Vulkan Arena, Pokalen Vulkan og Torget i Mathallen. Det er på tide å lage en større og mer langsiktig plan for fremtiden.

    «Vi la en strategi med et klart mål: Å bli en etablert og viktig aktør innen drift av aktivitetsbaserte serveringslokaler i Oslo, der vi innen 2022 skulle omsette for over 150 millioner NOK, med en resultatmargin på minimum 10%.»

  • 2018

    2018: Mye vil ha mer


    Skagstind kjøper Smelteverket (gastrobaren i kjeller’n til Mathallen Oslo), og Krøsset konsertbar. Samtidig som man fortsatt har markedsansvaret for countryfestivalen på Vinstra, ansvar for markedsføring og arrangementer på Vulkan og i Mathallen, driften av Torget i Mathallen, Vulkan Arena og Pokalen Vulkan.

  • 2019

    2019: Sentrum, here we come!


    Skagstind blir eneaksjonær i Countryfestivalen på Vinstra. De tar også over driften av Matsalen i Mathallen Oslo. Og den 8. august 2019 åpner de en ny Pokalen i Barcode.

    «Pokalen Barcode var en milepæl. Det var det første stedet vi bygget selv - fra bunnen av. Vår aller første nye etablering.» I kjølvannet av dette, akkurat én uke etter åpningen av Pokalen Barcode, signerer Morten en leieavtale med Eiendomsspar AS. Avtalen gjelder det som skal bli Raadhuset Bar - et lokale på 1400 kvadratmeter. Skagstind har en ambisiøs plan om å lage Norges største bar- og spillkonsept, og herligheten skal åpne torsdag 30. januar 2020 – bare 5 måneder etter signert kontrakt. 

  • 2020

    2020: Tøffe tider, men alt blir bra

    «Etter intensiv planlegging og jobbing døgnet rundt, så fikk vi det til. Åpningsfesten til Raadhuset Bar gikk av stabelen etter planen, og den første måneden var helt fantastisk. Vi hadde 10 000 besøkende og det var fullt omtrent hver eneste dag – helt fram til 12. mars. Da var moroa over.»

    Covid-19 sørger for full stans. Skagstind blir pålagt å stenge alle sine steder, og alle 117 ansatte blir permittert på dagen. Omsetningen går fra millioner til null. 

    «Heldigvis hadde vi solid økonomi og en god krigskasse. Vi hadde lagt gode planer sammen med PWC».

    I juni 2020 signerer Skagstindgruppen kontrakt med KG21 Holding AS som er eid av Tristan Capital sammen med Malling-familien og Vedal-familien. Sammen skal de introdusere et helt nytt utelivskonsept i Oslo. 

  • 2021

    2021: Nyåpninger under pandemi

    3. juni 2021 åpner Telegrafen dørene. Da har Skagstind hatt i underkant av 8 måneder på å renovere, bygge, rebrande og ferdigstille flere tusen kvadratmeter med barer, restauranter, konferanserom, spill og annen moro. Telegrafen er nå et av Oslos stiligste hus for grupper, aktivitet og uteliv - midt i Kvadraturen, i et historisk bygg med sjel i veggene.

    En drøy uke etterpå er det tid for enda en åpning. 11. juni 2021 står en ny møteplass klar, midt i Karl Johans gate! Livemusikk, fotball, utallige øltyper og en rik matmeny. Bli med inn på Norges største irske bar - The Wild Rover.

  • 2022

    2022: To nye trofeer

    Stolte eiere foran Pokalen Parkveien

    4 år etter at Pokalen Vulkan fikk en søsterbar i Barcode er det på tide å utvide familien med ytterligere to avdelinger. Mars 2022 åpner Pokalen Parkveien dørene i de gamle Bjørungslokalene bak slottet. Den lune og gode sjarmen i lokalet er ivaretatt og oppgradert til å passe Pokalens profil. Åpningsfesten markerte ikke bare "slutten" på pandemien, men også starten på et nytt og spennende kapittel for Pokalen-kjeden. 

    Knappe 3 uker senere kunne sportsfolket glede seg over enda en pokal - denne sentralt plassert på Bryggetorget på Aker Brygge. Dette er også Pokalens første pub med eget kjøkken! Burgere, stor uteservering, fotball og trubadurer - velkommen til Pokalen Aker Brygge. 

Fremtiden – What’s next!

Logosymbol_Skagstind_black
Skagstind sommerfest

2023 og 2024 blir spennende år for Skagstindgruppen. Vi har signert 4 nye leiekontrakter som skal inneholde unike serverings- og utelivskonsepter i Oslo sentrum.

I tillegg har vi inngått et spennende samarbeid med eierne av konseptet Til Elise Fra Marius som er en av Norges aller beste restauranter. Sammen skal vi skape nye mat- og drikkeopplevelser på Helgeland og i Rana-regionen gjennom selskapet Helgeland Servering.